DE CUSTOMER JOURNEY DEEL 2
INHOUDSOPGAVE
• Waarom is het belangrijk om je kanaalkeuze, type content en de fase uit de
customer journey op elkaar af te stemmen?
• Hoe stem je je content af op de verschillende fases?
• Hoe kies je het juiste kanaal?
LEESTIJD
+/- 5 minuten
In de vorige blog over de customer journey hebben we de verschillende fases belicht. In dit vervolg gaan we het hebben over de customer journey als marketingtool. Waarom het belangrijk is om de customer journey juist in te richten en hoe je dit doet komt in dit tweede deel aan bod.
WAT IS DE CUSTOMER JOURNEY?
De customer journey is een overzicht van de reis, die mensen afleggen in het aankoopproces van een product of dienst en het stuk daarna. Deze reis is onderverdeeld in 5 fases. Iedere fase heeft zijn functie en iedere fase leent zich om op een andere manier benaderd te worden als marketeer.
HOE STEM JE JE CONTENT AF OP DE VERSCHILLENDE FASES?
Content stem je af, door te bepalen wat het doel is van iedere fase in de
customer journey. In de overwegingsfase wil je bijvoorbeeld de nadruk leggen op
het naar voren brengen van je kwaliteiten als bedrijf. Het moet hierin duidelijk
worden wat het voordeel is ten opzichte van je concurrenten en waarom iemand
dus voor jouw bedrijf moet kiezen. Het doel is dus overtuigen.
Voor de andere fases verandert het doel, dus zal de content ook anders moeten
zijn. Wanneer je content toont, die gericht is op de overwegingsfase, maar
veelvuldig aan mensen getoond wordt die zich in de bewustwordingsfase
bevinden, zal dit juist een negatief effect hebben. Deze mensen zullen niet
geïnteresseerd zijn, wat de kans op conversie in de toekomst verkleind. Weten
waar je doelgroep zit en in welke fase de doelgroep op de verschillende
momenten zit, is dus heel belangrijk.
HOE KIES JE HET JUISTE KANAAL VOOR JE CONTENT?
Het type content kan bepaald worden, door na te gaan waar een bepaald
platform in de basis voor bedoeld is. Instagram is bedoeld om foto- en
videocontent op te delen, terwijl LinkedIn meer geschikt is om tekstuele content
op te delen. Dit is niet het moeilijkste gedeelte.
Het lastige zit hem in het achterhalen van de fase uit de customer journey waarin
jouw potentiële klant zich bevindt. Ga daarom na op welke verschillende
manieren iemand uiteindelijk bij jouw bedrijf uitkomt om een aankoop te doen.
Wat is het eerste contactmoment? Hoe oriënteert iemand zich? Wat triggert deze
persoon en wat juist niet? Hoelang duurt het gemiddeld voordat er conversie
plaatsvindt? – Deze vragen helpen bij het invullen van de customer journey, die
jouw klant aflegt. Zo weet je welke content je op de verschillende momenten en
kanalen moet delen, om de klantreis soepel te laten verlopen en meer conversie
te realiseren.
TOT SLOT
Het juist afstemmen van je content, de verschillende kanalen en de verschillende fases van de customer journey, is belangrijker dan ooit. Het draagt namelijk bij aan een vlotte doorloop van de klantreis. Belangrijk is hierbij om duidelijk te hebben wie je doelgroep is en hoe deze zich gedraagt. Waar zijn ze te vinden en wat triggert hen? Als je dit in beeld hebt, kun je de customer journey succesvol inzetten als marketingtool en daarmee je conversie verhogen.
MEER BLOGSKennis is om te delen! Maak een keuze voor één van onze laatste blogs:
DE-POSITIONEREN ALS MARKETINGSTRATEGIE
HOE SEO IN DE LOOP DER JAREN IS VERANDERD
REVERSED CUSTOMER JOURNEY OPTIMALISATIE
CONTENT PLANNEN
EMPLOYER BRANDING
DESIGN THINKING
DE CUSTOMER JOURNEY #2
ARCHETYPES
EEN INTRODUCTIE TOT GAMIFICATION
DE CUSTOMER JOURNEY #1
DE WERELD VAN UX EN UI
CAMPAGNES VERRIJKEN MET AR OF VR