ARCHETYPES
INHOUDSOPGAVE
• Wat zijn archetypes?
• Waarom zijn archetypes effectief?
• Het kiezen en implementeren van een archetype
LEESTIJD
+/- 5 minuten
Onderscheid maken van de concurrentie is vaak hetgeen waarmee bedrijven proberen klanten te trekken. Denk aan het bieden van de beste service, het hanteren van de laagste prijs of het in huis hebben van de allerhoogste kwaliteit. Onderscheid maken van de concurrentie kan echter ook op andere manieren, zoals het hanteren van een bepaalde profilering, gebaseerd op een archetype . Wat archetypes zijn, hoe je het implementeert en waarom het effectief is lees je in deze blog.
WAT ZIJN ARCHETYPES?
Archetypes zijn gebaseerd op een oermodel, dat verschillende (persoonlijkheids)kenmerken kent. Er zijn 12 archetypes, ieder met zijn eigen, onderscheidende karakteristieken. Het model is afkomstig van Carl Jung; een Zwitserse psychiater en psycholoog, die meer van dit soort modellen ontwikkeld heeft. Jung is de grondlegger van analytische psychologie.
WAAROM ZIJN ARCHETYPES EFFECTIEF?
De twaalf archetypes zijn dusdanig verschillend, dat het voor bedrijven interessant kan zijn om te gebruiken. Het is een unieke manier van onderscheid creëren ten opzichte van je concurrenten. Daarbij kun je op deze manier een band scheppen met een bepaalde groep mensen, die dezelfde normen en waarden delen. Zo creëer je fans van je bedrijf, wat uiteindelijk het ultieme doel is.
HET KIEZEN EN IMPLEMENTEREN VAN EEN ARCHETYPE
Als je een archetype wilt kiezen, is het belangrijk om terug te gaan naar het
begin. Terug naar de ‘waarom’-vraag. Waarom doe jouw bedrijf wat het doet? Wat
is de drijfveer? Waar gelooft jouw bedrijf in en welke normen en waarden horen
hierbij? Wat is de missie van je bedrijf? – Al deze vragen geven antwoord op de
‘waarom’-vraag. Wanneer je hier duidelijk antwoord op hebt, kun je bepalen welk
archetype daar het beste op aansluit.
Het implementeren is de volgende stap. Vrijwel alle uitingen die je als bedrijf
doet, moeten nu gebaseerd zijn op het archetype. Denk aan de manier van
communiceren naar partners en klanten, je uitingen op de social-media, mogelijk
je offline uitingen. Het is dus ook goed om het archetype op tijd te kiezen, zodat
er consequent een bepaalde profilering aangehouden kan worden.
TOT SLOT
Het kiezen van een archetype kan dus helpen bij het creëren van een unieke
onderscheiding ten opzichte van je concurrenten. Ook draagt het bij aan het
verbinden van fans aan je bedrijf. Om een archetype te kunnen kiezen, moet je
teruggaan naar de basis: de ‘waarom’. Als je hier antwoord op kunt geven, kun je
een aansluitend archetype uitzoeken.
Kies je archetype (het liefst) ook vroegtijdig, zodat er geen drastische
aanpassingen gemaakt hoeven te worden in de profilering. Dit maakt het
implementeren van het archetype eenvoudiger.
MEER BLOGSKennis is om te delen! Maak een keuze voor één van onze laatste blogs:
DE-POSITIONEREN ALS MARKETINGSTRATEGIE
HOE SEO IN DE LOOP DER JAREN IS VERANDERD
REVERSED CUSTOMER JOURNEY OPTIMALISATIE
EMPLOYER BRANDING
DESIGN THINKING
DE CUSTOMER JOURNEY #2
ARCHETYPES
EEN INTRODUCTIE TOT GAMIFICATION
DE CUSTOMER JOURNEY #1
DE WERELD VAN UX EN UI
CAMPAGNES VERRIJKEN MET AR OF VR